Achterstandsleerlingen

Deze indicator geeft de gemiddelde achterstandsscore in het basisonderwijs weer in je gemeente. Deze score richt zich op leerlingen van 2,5 tot 4 jaar dat op 1 oktober staat ingeschreven in het basisonderwijs. De achterstandsscore is een schatting van de onderwijskansen een jonge leerling, op basis van hun omgevingskenmerken en intelligentie. Veel kinderen maken door een ongunstige thuissituatie minder kans op een succesvolle schoolloopbaan. Ze hebben als ze twee jaar zijn vaak al een achterstand in hun ontwikkeling. Niet alle ouders zijn in staat om hun kind goed te ondersteunen en stimuleren in hun ontwikkeling. Zonder extra steun beginnen hun kinderen dan ook met een aanzienlijke achterstand aan het formele onderwijs (groep 3). Een achterstand die ze dan meestal niet meer inlopen en waar ze hun hele leven nadeel van ondervinden. Als in een gemeente veel achterstandsleerlingen wonen heeft dat consequenties voor het gewenste voor- en vroegschoolse aanbod, dat beoogt onderwijsachterstand van deze kinderen te voorkomen of te verminderen. Hoe lager de gemiddelde onderwijsscore, hoe lager de gemiddelde achterstand van jonge leerlingen is in het onderwijs, hoe donkerder het kaartje.

Achterstandsleerlingen per gemeente